سلامتی می‌تواند به‌طورکلی بر اساس سه پارامتر مهم: فیزیکی، روانی و تغذیه‌ای اندازه‌گیری شود. سلامت جسمانی به معنی ظاهر فیزیکی یک فرد است؛ سلامت تغذیه‌ای به معنی حضور مواد مغذی ضروری در بدن برای مبارزه با بیماری‌ها و ایمنی کلی بدن است. سلامت روانی به معنای توانایی فرد در حفظ صبر، آرامش و تمرکز در تمام شرایط زندگی است.

متخصصان بهداشت معتقدند که بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان، دیابت و چندین مسئله سلامت روانی و جسمی مانند افسردگی، استرس و غیره به کمبودهای تناسب‌اندام و رفاه فرد وابسته هستند. همچنین ناراحتی و ناتوانی یک فرد نیز منجر به مرگ زودرس می‌شود. چاقی و عدم آمادگی جسمانی در نسل جوان مرحله‌ای برای دیابت، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی جدی است.

پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، بازی کردن، شنا، باغبانی، پریدن، وزنه‌برداری و یوگا بعضی از فعالیت‌های مهم هستند که به ما کمک می‌کند که شیوه زندگی مناسب و سالم داشته باشیم. فردی که به لحاظ جسمی و ذهنی متناسب است، به‌اندازه کافی قدرتمند است تا با مشکلات زندگی روبرو شود و تحت تأثیر تغییرات شدید خودش را نبازد.
همچنین باید زمانی را برای صرف غذا زیر نور خورشید، فعالیت و بازی در هوای تازه و شرکت در فعالیت‌های سالم اختصاص دهید. زندگی فعال باعث می‌شود که شما انرژی بیشتری داشته باشید.

از میان اجزای متعددی که بر سلامت شما تأثیر می‌گذارند، هفت عامل کلیدی فیزیکی برای اطمینان از سلامت عمومی، آمادگی جسمانی و رفاه ذهنی وجود دارد:

۱-قلب و عروق / تهویه هوازی
۲-تمرینات قدرتی و توسعه عضلانی
۳-کشش – عضلات، سمپات ها و دهان
۴-پایداری سیستم ستون فقرات – هم فیزیکی و هم عصبی
۵-تغذیه و مکمل – رژیم غذایی متعادل
۶-استراحت روحی و آرامش – شیوه زندگی متعادل
۷-خواب – خواب منظم

خوردن غذاهای غنی از مواد غذایی سالم و مغذی، تمرین منظم، داشتن خواب کافی، اجتناب از مصرف مواد مضر تنها چند روش ساده برای حفظ سلامتی و تناسب‌اندام است. این‌گونه به‌طور مستقیم به‌سلامت ذهنی، جسمی و احساسی ما مرتبط است.

تناسب‌اندام و رفاه ذهنی بخش مهمی از زندگی سالم است. مزایای یک شیوه زندگی فعال و سالم به‌هیچ‌وجه قابل‌انکار نیست.

این‌که شما تصمیم به افزایش سطح فعالیت خود گرفته‌اید و یا توسعه ذهن و شرکت در یک برنامه تناسب‌اندام ، فایده آن در طولانی‌مدت به شما خواهد رسید. ورزش برای سلامتی شما و اندام‌های مختلف بدن شما مفید است و باعث می‌شود احساس قوی‌تر شدن کنید.

تغذیه و تناسب‌اندام برای زندگی سالم ضروری است. نه‌تنها باعث می‌شود بهتر به نظر برسیم و احساس خوبی داشته باشیم، بلکه با خوردن غذای مناسب و تغذیه مناسب و انجام تمرینات مناسب، می‌توانیم شانس ابتلا به برخی بیماری‌های بسیار خطرناک تهدیدکننده زندگی را نیز کاهش دهیم.

چیزهایی که برای حفظ سلامت و تناسب‌اندام متناسب با شرایط زندگی شما انجام می‌شود:

۱- نگه‌داشتن بدن هیدراته – نوشیدن آب فراوان
۲- شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا – حفظ بهداشت
۳-  تمرین منظم
۴- مصرف مواد مغذی
۵- خواب منظم و باکیفیت

نتیجه‌گیری: سلامتی نه‌تنها حفظ تناسب فیزیکی بدن است، بلکه شامل سلامت روانی نیز می‌شود. سلامت ما بستگی به عوامل متعددی دارد مانند غذا، آلودگی، عادات خواب منظم، هوای تازه، آب، نور خورشید و شرایط روانی سالم. پیاده‌روی صبحگاهی و تمرینات فیزیکی برای اطمینان از تناسب ذهن و بدن بسیار مفید است.

 

درباره aziz

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *